LABORATORIJ BOJE I SVJETLOSTI

Održali smo interaktivnu radionicu pod nazivom Laboratorij boje i svjetlosti u sklopu međunarodnog stručno znanstvenog skupa Sretna djeca - Kreativnost i pristupi dječjem vizualnom stvaralaštvu, od 21. - 23.10.15., u HŠM-u.

 

 

Znanstvena istraživanja potvrđuju vrlo jasnu i važnu vrijednost boja. Boje, zbog dokazanog učinka na raspone pažnje i kognitivna postignuća kod djece rane i predškolske dobi, čine učenje djelotvornijim. Nezamjenjive su u razvoju vizualne percpcije i usko su povezane sa psiho–fizičkim i emocionalnim reakcijama djece. One čine svijet vedrijim, raznolikijim, živopisnijim, pozitivno utječu na raspoloženje i imaju izuzetni terapijski učinak. Da bismo sudionicima radionice približili znanstvene spoznaje o bojama i svjetlosti, u našem Laboratoriju boje i svjetlosti omogućili smo promatranje nastajanja boja, igru i projekcije ljepote boja te istraživanje učinka boja na okruženje. Isprobavajući najsuvremeniju didaktičku opremu, sudionici su mogli, kao i djeca, stvarati boje i s bojama te učiti kroz igru.

Pogledajte oko sebe - boje nas okružju! U svakom trenutku živimo s njima, jer je svaki predmet, odjeća, čovjek, stvar koju koristimo obojan nekom bojom. Od izlaska do zalaska sunca gledamo u svijet prepun boja, a njihova raznolikost vidljiva je u prirodi, čovjeku, biljnom i životinjskom svijetu. Dakle, boje su tu, njima se izražavamo i stvaramo i uvijek su prisutne kroz različite medije – u igračkama, slikovnicama, knjigama, na televiziji, u filmu, umjetničkim djelima..., a ipak - znamo li išta o njima?

Svjetlo i boje vezani su neraskidivim sponama, jer bez svjetla ne bi bilo ni boja.

U sunčevom bijelom svjetlu sadržane su sve boje koje ljudsko oko raspoznaje, što je dokazao Isaac Newton (1643 – 1727.) pokusom u kojem je usmjerio zraku svjetlosti kroz trobridnu staklenu prizmu i dobio refrakciju svjetlosti na spektar osnovnih spektralnih (duginih) boja: crvenu, narančastu, žutu, zelenu, plavu, plavoljubičastu i crvenoljubičastu. Tako je Newton dokazao koje su boje osnovne i kako ih ljudsko oko percipira.

Vizualna percepcija jedan je od esencijalnih osjeta čovjekovog življenja, a ona ne bi bila moguća bez sunčevog svjetla. Upravo zahvaljujući refleksiji sunčeve svjetlosti s površina predmeta i objekata koji nas okružuju, sposobni smo prepoznati njihove boje, oblike i odnose u prostoru. Ljudsko oko prepoznaje vrlo mali raspon sunčevog zračenja. No, i to je dovoljno da bismo vidjeli svu ljepotu obojenog svijeta koji nas okružuje.

Djeca do određene razvojne dobi ne mogu svjesno percipirati apstraktnost boje i ne mogu odvojiti boju od njenog prikaza u određenom objektu. Na primjer: plava je kao nebo, zelena je kao trava, bijela je kao snijeg, a crvena je kao krv. Također, ne mogu ni s naglašenom preciznošću pamtiti boje, ali vrlo intuitivno i snažno reagiraju na njih.

Smatra se da se djeca ne rađaju s razvijenim osjetom za boje, već se taj osjet počinje razvijati oko druge godine života. Tada djeca postaju sposobna svjesno povezati određeni osjet s određenom bojom i verbalizirati ju. Djeca u ranom razvojnom razdoblju prvo reagiraju na osnovne spektralne boje - crvenu, plavu i žutu. To su ujedno i boje koje prve prepoznaju, uz zelenu koja im se ubrzo pridružuje. Osjet za kompleksnije tonove poput ružičastog, ljubičastog i tirkiznog, kao i sposobnost verbaliziranja tog osjeta, javlja se u kasnijoj razvojnoj fazi, zajedno s razvojem osjeta za akromatske boje.

Vođeni znanstvenim saznanjima o bojama i svjetlosti, koji su u čovjekovom životu neraskidivo povezani, stvorili smo Laboratorij boje i svjetlosti. Pripremili smo istraživačke i stvaralačke igre od kojih neke, zbog blagotvornog učinka boje na ljudski organizam, djeluju opuštajuće i terapijski, a osnovna im je namjena – učenje! Naše laboratorijske igre potiču razumijevanje boja, prozirnosti, svjetla, sjene i koncepta miješanja boja. Aktivnosti u igrama izazivaju radoznalost, fascinaciju i čuđenje, razvijaju maštu i kreativnost i daju djeci odgovore na pitanja: koje je boje sunčevo svjetlo, zašto je nebo plavo,  zašto vidimo dugu? .... i na još mnoštvo nezamislivih dječjih pitanja.

Igra: Primarne i sekundarne boje

Rekviziti: stol sa svjetlom, prozirne obojene folije, prozirni obojeni geometrijski oblici

Rad: Primarne boje su crvena, zelena i plava. Ostale boje mogu se dobiti miješanjem primarnih boja, npr. crvena i plava folija daju ljubičastu, plava i žuta zelenu, crvena i žuta narančastu ...

Igra: Konstrukcije slike

Rekviziti: stol sa svjetlom, prozirne obojene kocke različitih oblika, kamenčići u boji, mekani prozirni oblici ispunjeni gelom različitih boja, prozirni obojeni geometrijski oblici, prozirne marame, kaleidoskopi, vizualne spiralne tube...

Rad: Slaganje maštovitih konstrukcija, mozaika i slika pomoću navedenih rekvizita.

Igra: Slike u pijesku

Rekviziti: stol sa svjetlom, stolni pješčanici s prozirnim dnom, kvarcni pijesak, prozirne obojene folije, pribor za crtanje u pijesku, figure životinja

Rad: „Crtanje“ prstima ili valjcima s uzorcima u pijesku, kreiranje "malih svjetova".

Igra: Slikanje u vodi

Rekviziti: stol sa svjetlom, prozirne plitice, tempere u boji, tinta u boji, kistovi, voda

Rad: Prozirne plitice postavljene na stol sa svjetlom uz dodatak vode i boje postaju čudesna slikarska platna.

Igra: Čarobne sjene – Spektar boja

Rekviziti: crveni, plavi i zeleni LED - reflektor

Rad: Jednostavnim eksperimentiranjem mogu se kreirati raznobojne sjene, što potiče razumijevanje boja i apstraktnosti boje. Dodavanjem i oduzimanjem snopa svjetlosti određene boje, mogu se stvoriti nove boje: npr. zeleno i crveno svjetlo usmjereno na jedno mjesto stvorit će žutu boju, spajanjem crvenog i plavog svjetla nastat će ružičasta, a zeleni i plavi snop svjetla stvorit će tirkiznu ... Ako sve tri boje usmjerimo u jedno mjesto, dobit ćemo bijelo svjetlo, odn. boju sunčevog svjetla. U spektru sunčevog svjetla zastupljene su sve spektralne boje u idealnim odnosima, a njihov zbroj predstavlja “idealno bijelo” svjetlo.

Igra: Čarobne sjene - Zidne slike

Rekviziti: crveni, plavi i zeleni LED-reflektor, prozirne obojene kocke različitih oblika, kaleidoskopi, vizualne spiralne tube, UV rekviziti

Rad: Reflektore u boji usmjerimo u bijelu površinu, a ispred reflektora slažemo različite konstrukcije, građevine i mala umjetnička djela. Promatramo kako se svjetlo lomi kroz prozirne oblike. Pomicanjem reflektora mijenjanjamo smjer svjetla i promatramo kako se mijenjaju sjene. 

Igra: Čarobne sjene – Ples sjena

Rekviziti: crveni, plavi i zeleni LED-reflektor

Rad: Reflektore usmjerimo u bijelu pozadinu i ispred njih izvodimo pokrete našim tijelom – plešemo. Promatramo kako se mijenjaju sjene na pozadini.

Igra: Dugine boje

Rekviziti: bijeli LED-reflektor, trobrida prozirna prizma

Rad: Usmjeravanjem svjetla bijelog reflektora kroz trobridu prozirnu prizmu dokazujemo Newtonovu teoriju da je boja isključivo funkcija svjetla, odnosno da se u bijeloj sunčevoj svjetlosti nalazi cjelokupni spektar boja koje je ljudsko oko sposobno percipirati. Osnovne boje sunčevog spektra su: ljubičasta, plava, zelena, žuta, narančasta i crvena.

Igra: Govor, komunikacija, riječi, priče

Rekviziti: stol sa svjetlom, prozirni elementi za slaganje slova, mekani prozirni oblici ispunjeni gelom različitih boja, prozirni obojeni geometrijski oblici, prozirna obojena slova, stiskajuće ribe, stiskajući leptiri, oblici mekani ljudi...

Rad: Slaganje situacija - slika pomoću rekvizita, povezivanje slika i slova u svrhu slaganja riječi, razgovor o motivima.

Igra: Brojanje, količine, geometrija, perspektiva

Rekviziti: stol sa svjetlom, mekani prozirni oblici ispunjeni gelom različitih boja, prozirni obojeni geometrijski oblici, prozirni obojeni brojevi, prozirna gemoterijska tijela...

Rad: Slaganje slika pomoću rekvizita, povezivanje brojeva s količinama, stvaranje i rješavanje računskih operacija, razumijevanje geometrijskih formi...

Djeca trebaju mnoštvo različitih mogućnosti za istraživačku i stvaralačku igru. Kroz igru djeca uče, stječu nova znanja i kompetencije, upoznaju začudnost svijeta u kojem žive. Boje su važne za razvoj vizualne percpcije i usko su povezane sa psiho–fizičkim i emocionalnim reakcijama djece, čine svijet vedrijim, pozitivno utječu na raspoloženje i imaju izuzetni terapijski učinak. Odrasli imaju zadaću, u radu s djecom, približiti im svijet koji ih okružuje, poticati ih na spoznavanje svijeta oko sebe istraživanjem, promišljanjem i stvaranjem.

Danas, kada je svijet tehnologije jako uznapredovao, vrlo je važno iskoristiti poticaje suvremene didaktičke opreme u aktivnostima s djecom. Rekviziti i oprema u Laboratoriju boje i svjetla zorno pokazuju kako dijete može iskušavati i doživjeti stvaranje spektra duginih boja, proučavati nastanak sjena, upoznavati se s bojama i stvarati svoje izričaje pomoću boja te, kao mali znanstvenik, uspoređivati dugu doživljenu u stvarnosti s dugom nastalom vlastitim istraživanjem u Laboratoriju boje i svjetlosti. Potaknite dječju radoznalost, učenje kroz igru, istraživanje u Laboratoriju i obojite dječji svijet bojama znanja i vedrine!